Menneskekroppen

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Her er teknologien som gjør deg til «Supermann»

Se for deg at du kan kle på deg ekstra muskler, supersyn og ny kunnskap – og sensorer som merker om du jobber for hardt. Dette er ideen bak prosjektet HuMan, som nå har levert teknologi som kan framstå som reneste science fiction til blant annet flyfabrikken Airbus.

Dette lurer ungdommen på når de kan spørre anonymt

En analyse av nesten 300.000 spørsmål fra ungdom skrevet uoppfordret på ung.no, har ført til stor innsikt i hva unge i dag faktisk er opptatt av. Kropp, helse og identitet er noen av temaene som topper lista.

Kronisk syke kan få hjelp i egen stue

Medisinsk oppfølging via Skype og chat hjemmefra øker livskvaliteten for kronisk syke, viser fersk studie. Samtidig kan løsningen spare samfunnet for tid og penger.

Oppdaget ny behandling mot lungebetennelse

Et enzym som cellene våre bruker til å reparere skader på eget DNA, kan være nøkkelen til en ny type behandling mot betennelser. Funnet ble nylig publisert i det anerkjente tidsskriftet Science.

Marit Bjørgens treningshemmeligheter

Marit Bjørgen var på toppen av karrieren. Da bestemte hun seg for å få en baby. Hvordan endret det treningen hennes og prestasjonsevnen etterpå?

Ti myter og fakta om kropp og kulde

Stemmer det at 90 prosent av varmetapet skjer via hodet, og blir tenåringene syke av å gå med bare ankler? Her er forskernes svar.

Svein Ivar Moen, Haakan Nordbäck og Peter Blom i Madshus diskuterer egenskapene til et skisett som er laget for våt snø og varmt vær.
MED VIDEO

Ski-eliten kvesser teknikken med sensorer på kroppen

Norsk langrennssport går vitenskapelig til verks for å analysere hvordan våre gullhåp utnytter kreftene sine når de går på ski. Sensorbasert forskning skal gi løperne verdifulle treningstips og hjelpe dem med å finne det helt perfekte skipar.

Nå skal også de minste lære førstehjelp

Dugnaden «Sammen redder vi liv» skal mobilisere hele befolkningen til å redde flere liv. Barna skal også med – og forskere er satt på saken for at det skal lykkes.

Sånn skjuler tuberkulose seg i kroppen

Tuberkulosevaksinen virker bare for barn. BCG-en beskytter deg ikke som voksen. Men vi begynner å forstå hvordan bakterien unngår å bli oppdaget.

MED VIDEO

Nedkjølte pasienter behandles ulikt

Hva er beste førstehjelp for en skadet og nedkjølt kropp? En fjellmedisinsk forskningsdugnad pågår nå for å finne svaret. I dag finnes det nemlig ingen beste praksis for håndtering av denne typen pasienter.

Sjelden sykdom utfordrer IKT-forskere

Personer med cystisk fibrose trenger hjelp til riktig ernæring, inntak av enzymer og stadige påminnelser. Forskere utvikler nå et digitalt støtteverktøy for egen mestring, men jobben er ikke lett.

Har folk med migrene svekkede blodårer?

Personer med migrene har økt risiko for hjerneslag og hjerte- og karsykdom. Det skyldes sannsynligvis ikke at blodårefunksjonen utenfor hjernen er svekket.

«Star Wars-hjelm» påviser hjernerystelse

Ved trafikkulykker kan et nytt system nå gjøre det mulig å komme raskt i gang med EEG-måling på skadested eller i ambulanse. Mulige hodetraumer blir vurdert og tidlige tiltak kan settes inn.

Mann hos legen. Bildet er arrangert.

Bedre overvåking av prostatakreften

Kreft i prostata utvikler seg så sakte at pasientene ikke trenger umiddelbar behandling. Aktiv overvåking kan derfor hindre overbehandling av kreftformen.