Vannkraft

Laste ikon
LASTER INNHOLD
kraftverk. Bildet viser forsøki laben.

Ultralyd i vannkraft kan redde fisk i elvene

Lydbølger som skyter gjennom vannet kan fjerne oppløst gass som skader dyrelivet i elver med kraftproduksjon. I flere år har forskerne undersøkt ulike metoder i laboratoriet. Nå er de klare for å teste den beste i stor skala i virkelige kraftverk.

Bildet viser hossein ehya

Små signaler kan hindre store ulykker

Ved å lytte til maskiners magnetfelt kan man oppdage feil som forhindrer mulige katastrofer med elektriske kjøretøy. Metoden kan også spare kraftprodusenter for store beløp.

Strøm. Bildet viser ei jente i et svømmebasseng.
BLOGG

Kan svømmebassenget bli en evighetsmaskin?

Kan vi bruke vannet i svømmebassenget til å lage strøm i en turbin, og så bruke bare litt av den strømmen til å lede vannet tilbake til bassenget igjen? spør en leser. Forsker svarer.

Elver. Bildet viser laks i ei norsk elv.

Norske elver må beskyttes bedre

Når kraftverkene brått stenger av vannet, risikerer vi at fiskeyngel og annet liv i elver dør. Regler må endres, menes forskere og fiskere.

Vannkraft. Bildet viser vannkraftkonstruksjonen i Glomfjorden.

Alkymister gjorde vann til hvitt kull

Norske forskere og ingeniører brukte supereffektive turbiner for å få vannkraft fra fossene våre. Fremskritt innenfor teknologien kan bli nyttige i en fremtid uten karbonutslipp.

Vannkraft. BIldet viser et kraftverk.
KRONIKK

Norge må bygge ut mer vannkraft

Vannmagasinene våre er et gigantisk naturlig batteri som lader seg selv, men for å bli 100 prosent fornybare må vi utnytte denne ressursen bedre. Dette kan vi få til uten vesentlige naturinngrep.

Bildet viser en dam med bunntappeløp.

Mer fornybar kraft i verden ved å bygge om dammer

Mange av verdens dammer benyttes ikke til vannkraft. En NTNU-studie viser at det kan produseres ny, fornybar energi fra disse dammene. – Dette vil være den aller mest bærekraftige løsningen for ny energiproduksjon i verden, mener professor Tor Haakon Bakken.

gigabatteriene kan lades med fornybar energi : Bildet viser solceller og en vindmølle

Nå kommer gigabatteriene

Glem smått og lett. Batterier er på sitt aller mest effektive når de kan bli store som en container – og stå i ro. Nå bygger forskere batterier så store som hus, med helt nye materialer. Det vil gjøre utnyttelsen av fornybar kraft enklere og bedre.

Vannkraftverk utenfor Trondheim
KORTNYTT

Wiki for fiskevennlig vannkraft

Utbygging av vannkraft må skje på naturens premisser. Nylig lanserte forskere fra SINTEF en nettside med tiltak, metoder og verktøy for vannkraft på fiskens premisser.

Hydrogen energi : Detaljbilde av fronten på hvitlakkert buss med grønt merke som har teksten "H2 Gas"
KRONIKK

Dette kan vi leve av etter oljen

Regjeringens “ja” til CO2-håndtering bringer oss nærmere en fremtid der Norge kan kvitte seg med den ene byggesteinen i olje og gass – og leve av den andre: nullutslippsbrenslet hydrogen.

– Bygg ut fornybar energi som tar hensyn til mennesker og miljø

Norge skal omstilles til lavutslippssamfunn. Mer energi fra både sol, vann og vind er bærebjelker. Utbygging skjer oftere til store protester, og motstanden mot vindkraft øker. Men forskning viser at konflikter kunne vært unngått med varsom arealplanlegging og god miljødesign.