Solenergi

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Denne ferja drives av sola

Ferjer som lades ved hjelp av sola er lite brukt fordi de er dyre.  Men norske forskere har utviklet et rimelig solcelleferge-konsept som snart testes ut i Tunisia. Inspirasjon hentet de blant annet fra IKEA.

Tre menn står foran bensinliknende pumpe med hvit overbygd lastebil i bakgrunnen.

– Denne unike lastebilen vil skape ny norsk industri

Den første hydrogendrevne lastebilen i Nord-Europa vil rulle på midtnorske veier alt i år. Drivstoffet består delvis av forvandlet solcellestrøm – fra paneler på et trøndersk tak. Konseptet er en industrimulighet for Norge, mener forskere.

– Klimalovgivningen må bli mer bindende

Utslippsfri produksjon av strøm er avgjørende for det grønne skiftet, ifølge Nils Røkke, forsker og direktør for bærekraft i SINTEF. Han ønsker en strengere klimapolitikk velkommen.

Prøvekaniner for nullutslippsteknologi

SINTEF-forsker Ruth Woods forsker på et eksperimentelt energieffektivt hus bygget på NTNU-campus. Når hun tenker på forskningen sin, tenker hun ofte på ett enkelt fotografi.

Hydrogen – fra hype til hypertech

I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som «eksos». Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.

Mer solstrøm med ny vaskerobot

Moderne solceller er effektive, men når de er rene fungerer de enda bedre. En vaskerobot utviklet av norske forskere gir nå topp uttelling fra sola.

To forretningsmenn kneler på fortau i sterk vind som blåser papirene deres avgårde.

Luft kan bli verdens neste batteri

Oppbevaring av trykkluft i nedstengte tunneler og gruver kan bli en av framtidas former for energilagring – om EU-prosjekt med norsk deltakelse lykkes.

FNs generalsekretær Ban Ki-moon i samtale med SINTEF-sjef Alexandra Bech Gjørv i FN-bygningen i New York, foran himmelblå vegg, dekorert med innskriften "Powering the future we want"

Får prispenger fra FN til elskip-prosjekt

Belønnet med førstepremie fra FN på 8,4 millioner kroner, får SINTEF lede pionerprosjekt som skal bringe solrike Nord-Afrika og Midtøsten et skritt nærmere soldrevne kystfartøyer.

Illustrasjon av tankskip med to store kantede tanker

Svalbard kan bli hydrogensamfunn

Longyearbyen kan spare over 100 millioner strømkroner årlig, om et helgrønt hydrogenkraftverk velges framfor kabel fra fastlandet.

Mann i hvit frakk sitter på laboratorium der han ser på solcelle han holder i hendene.

Solkraft skal bli enda grønnere

Europa ønsker å krympe råvarebehovet og øke gjenbruken av ressurser i solbransjen. Lykkes nytt forskningsprosjekt, vil klimagassutslippet fra produksjon av solcellepaneler synke med 25 til 30 prosent.

Alt annet enn kull

En ny rapport presenterer miljøkostnader og fordeler knyttet til ulike fornybare energikilder. En ting er klart: alt er bedre enn kull.