Solenergi

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Stort solcelleanlegg i grønne omgivelser
KRONIKK

Hvor mye er 1 GW fra sola verdt?

Når Norwegian Crystals i Glomfjord planlegger å utvide sin produksjon av solcellesilisium til 4 GW, vil energien fra sluttproduktet solceller, tilsvare energien fra hele Johan Sverdrup-feltet.

gigabatteriene kan lades med fornybar energi : Bildet viser solceller og en vindmølle

Nå kommer gigabatteriene

Glem smått og lett. Batterier er på sitt aller mest effektive når de kan bli store som en container – og stå i ro. Nå bygger forskere batterier så store som hus, med helt nye materialer. Det vil gjøre utnyttelsen av fornybar kraft enklere og bedre.

Hydrogen energi : Detaljbilde av fronten på hvitlakkert buss med grønt merke som har teksten "H2 Gas"
KRONIKK

Dette kan vi leve av etter oljen

Regjeringens «ja» til CO2-håndtering bringer oss nærmere en fremtid der Norge kan kvitte seg med den ene byggesteinen i olje og gass – og leve av den andre: nullutslippsbrenslet hydrogen.

– Bygg ut fornybar energi som tar hensyn til mennesker og miljø

Norge skal omstilles til lavutslippssamfunn. Mer energi fra både sol, vann og vind er bærebjelker. Utbygging skjer oftere til store protester, og motstanden mot vindkraft øker. Men forskning viser at konflikter kunne vært unngått med varsom arealplanlegging og god miljødesign.

Sol speiler seg i himmelblå solcelle. Foran solcella ses to hvite, hanskebekldde hender som holder svart elektrisk ledning.

Korona + solceller = klimakur

Norge kan bidra med å kutte klimagassutslippene tilsvarende alle tiltakene i Klimakur 2030. Det kan skje ved å femdoble kapasiteten på én eneste fabrikk innerst i en vestlandsfjord.

Denne ferja drives av sola

Ferjer som lades ved hjelp av sola er lite brukt fordi de er dyre.  Men norske forskere har utviklet et rimelig solcelleferge-konsept som snart testes ut i Tunisia. Inspirasjon hentet de blant annet fra IKEA.

Tre menn står foran bensinliknende pumpe med hvit overbygd lastebil i bakgrunnen.

– Denne unike lastebilen vil skape ny norsk industri

Den første hydrogendrevne lastebilen i Nord-Europa vil rulle på midtnorske veier alt i år. Drivstoffet består delvis av forvandlet solcellestrøm – fra paneler på et trøndersk tak. Konseptet er en industrimulighet for Norge, mener forskere.

Her er Nils Røkke fotografert på vei til ny jobb i Brüssel som leder for EERA i 2017. EERA er en energiforskningsallianse som består av 175 forskningsinstitutt og -aktører i Europa. Han er veldig fornøyd med regjeringens forslag om å investere i CO2-håndtering

– Klimalovgivningen må bli mer bindende

Utslippsfri produksjon av strøm er avgjørende for det grønne skiftet, ifølge Nils Røkke, forsker og direktør for bærekraft i SINTEF. Han ønsker en strengere klimapolitikk velkommen.

Prøvekaniner for nullutslippsteknologi

SINTEF-forsker Ruth Woods forsker på et eksperimentelt energieffektivt hus bygget på NTNU-campus. Når hun tenker på forskningen sin, tenker hun ofte på ett enkelt fotografi.

Hydrogen – fra hype til hypertech

I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som «eksos». Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.

Mer solstrøm med ny vaskerobot

Moderne solceller er effektive, men når de er rene fungerer de enda bedre. En vaskerobot utviklet av norske forskere gir nå topp uttelling fra sola.

To forretningsmenn kneler på fortau i sterk vind som blåser papirene deres avgårde.

Luft kan bli verdens neste batteri

Oppbevaring av trykkluft i nedstengte tunneler og gruver kan bli en av framtidas former for energilagring – om EU-prosjekt med norsk deltakelse lykkes.