Energi og miljø

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Vil fange CO2 med varmepumper

Å fange klimagassen CO2 fra industriprosesser som sementproduksjon, er en energikrevende og dermed kostbar øvelse. Men ved å koble på fornybar varmegjenvinningsteknologi, kan energibehovet for CO2-fangst bli fire ganger så lavt.

seilbåt på slipp

Utviklet nytt bunnstoff ved å herme naturen

Et miljøvennlig antigroingsbelegg for båter og skip vil gi mindre forurensende utslipp, både i luft og vann. Derfor har forskere utviklet helt nye materialer ved å herme etter naturen.

KORTNYTT

Vil fange plast med manetslim

I det innovative EU-prosjektet GoJelly tenker forskerne nytt i arbeidet med å løse mikroplastutfordringen: De vil bruke naturen selv til å fange den.

Hvordan lage den beste norske skinka

Hun har vært i Spania for å lære om skinkeproduksjon. Inna Petrova kom hjem med ny viten om når tørkeprosessen kan avsluttes for å oppnå den beste skinken. 

Lager måleutstyr for verdens mest ekstreme miljø

Norske forskere bidrar til å utvikle verdens varmeste geotermiske brønn i et ikke-vulkansk område. Målet er å utnytte den utømmelige varmen fra jordas indre. Men det krever utstyr som tåler det aller, aller meste.

Vil temme orkaner med luftbobler

Mange har forsøkt å finne løsninger som kan stoppe orkaner før de treffer land og menneskeliv går tapt. Norske forskere mener løsningen ligger i kalde bobler.

Tre menn står foran bensinliknende pumpe med hvit overbygd lastebil i bakgrunnen.

– Denne unike lastebilen vil skape ny norsk industri

Den første hydrogendrevne lastebilen i Nord-Europa vil rulle på midtnorske veier alt i år. Drivstoffet består delvis av forvandlet solcellestrøm – fra paneler på et trøndersk tak. Konseptet er en industrimulighet for Norge, mener forskere.

Artist impression som viser oljeplattform over gjennomskårede geologiske lag på sokkelen.

– Karbonfangst kan bli klimaredningen vår

Selv om all industri i verden brukte fornybare energikilder, vil det fortsatt være prosesser som avgir klimagasser. Fanger vi disse gassene effektivt, er mye gjort. Teknologien finnes allerede, ifølge forskningsdirektør Mona Mølnvik ved SINTEF.

KORTNYTT

Norske forskere skal designe framtidas elbil-samfunn

Prosjektet “GreenCharge” fikk nylig grønt lys fra EU-kommisjonen. Med støtte på 5 mill. euro over tre år skal blant annet innovasjon innen lading av kjøretøy bidra til å realisere lavutslippssamfunnet med SINTEF i førersetet.