Kjølig klima – ren planet
FNs klimapanel mener det kan bli enda dyrere å bremse klimaendringene om vi ikke handler nå. Men noen nyheter er gode.
FNs klimapanel mener det kan bli enda dyrere å bremse klimaendringene om vi ikke handler nå. Men noen nyheter er gode.
Klimaforskere oppsummerer de viktigste funnene fra den tredje delen av den nye rapporten fra FNs klimapanel.
Klimagassutslippene fra i dag vil påvirke våre etterkommere i minst 1000 år fremover.
Når FNs klimapanel IPCC slipper sin nyeste rapport 13. april, har NTNU-professor Edgar Hertwich bidratt med fem sider. Han har vært en av hovedforfatterne bak kapittelet om energisystemer.
Hun doper solcellene slik at de kan fungere 50 prosent bedre enn dagens, og mener at ubehagelige tiltak må til for å bremse klimaendringene.
Karbonfangst og -lagring er avgjørende om EUs klimamål skal nås. Omfattende pengestøtte fra myndighetene er helt nødvendig for å ta i bruk nødvendig teknologi.
– Politikerne kjenner alle tall og fakta om energi og klima, men vegrer seg mot forskning og energialternativer.
Varmere klima og en ny art kan føre til at pollensesongen i Norge blir mye lengre enn vi har vært vant til. I verste fall fra februar til oktober.
Miljøinformasjon om CO2, svevestøv og pollen skal ikke bare samles inn av noen få målestasjoner. Nå skal syklister, bussjåfører og hvermannsen i Oslo delta.
Etiopiarane har knapt med ved og straum. I framtida kan dei bake sitt daglege brød på solomn.
Et nytt verktøy bidrar til å finne svar på hvordan ny teknologi påvirker samfunnet og naturen.
Byer består av bygninger, veier, gatelys og avløpsrør. Men de består også at metall – mye metall.
Trøndertaxi vil satse på elbiler fra Tesla. Drosjeselskapet skaffet seg nyttig kunnskap i fjor da fem elbiler ble testet i bynære strøk og på strekningen Trondheim – Værnes .
I reklamene trives kyrne på rene, norske beitemarker. De kan knapt ha noen negative virkninger på miljøet. Men det er ikke helt slik.
I over 150 år har folk forsøkt å utnytte bølgeenergi til å drive skip fremover. Nå er norske forskere i ferd med å lykkes.
Forskere vil fjerne det største problemet for elbilmarkedet: Angsten for ikke å nå fram til neste ladestasjon.
Ti prosent mer energieffektiv småelektronikk i verden kan nulle Norges årlige utslipp av CO2.
Kan bonden bli rikere og utslippet av klimagasser synke, om gjødslingen legges om? En selvgående robot skal gi oss svaret.
Naturen kan være mer motstandsdyktig mot klimaendringer enn enkle modeller sier.
Elbiler gir mindre lokal forurensing enn konvensjonelle biler, men de gir også mer trafikk i trange bygater. Likevel føler elbileierne seg miljøvennlige.
Kjemiprofessor Olav Erga har utviklet en banebrytende metode for å rense avgasser som skaper sur nedbør. Han tror Kina kan bli det første landet som satser massivt på denne renseprosessen.
Han har i et halvt århundre forsket på hvordan man kan skille ut skadelige gasser fra utslipp. Onsdag kveld var professor Olav Erga fra NTNU en av tre prisvinnere under Technoport Awards.
Shippingselskapene sliter økonomisk. Noe av skylden legges på skipsoffiserer som ikke tar i bruk nye rutiner og prosedyrer.
Elbiler, ubemannet varemottak og bestilling av parkeringsplass er veien til effektiv varetransport med nullutslipp, mener forskere.