Jordvarme

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Varm kilde på Island

Vi er et steg nærmere verdensrekord i jordvarme

99 prosent av jordkloden har en temperatur på over 1000 grader celsius. Varmen er restvarme fra jordas opprinnelse og fra nedbrytning av radioaktive stoffer. Den kan omskapes til energi, som er fornybar, CO2-fri og stabil. Og jo dypere vi går, jo mer er det å hente. Norske forskere og teknologer er med i kappløpet om å lykkes.

Lager måleutstyr for verdens mest ekstreme miljø

Norske forskere bidrar til å utvikle verdens varmeste geotermiske brønn i et ikke-vulkansk område. Målet er å utnytte den utømmelige varmen fra jordas indre. Men det krever utstyr som tåler det aller, aller meste.

Her er Nils Røkke fotografert på vei til ny jobb i Brüssel som leder for EERA i 2017. EERA er en energiforskningsallianse som består av 175 forskningsinstitutt og -aktører i Europa. Han er veldig fornøyd med regjeringens forslag om å investere i CO2-håndtering

Fra Arendal til Brüssel med klimafakta i bagasjen

SINTEFs klimaambassadør Nils Røkke er tilbake fra Arendalsuka, på vei til Brüssel. Der skal han lede den europeiske energiforskningsalliansen EERA i en verden der klimatrusselen stadig oftere blir framstilt som fake news.

“Energi-slankekur” for shoppingsentre

Kjøpesentre er storforbrukere av energi, og sparepotensialet er betydelig. Forskere utvikler nå systemer som skal hjelpe senteret City Syd i Trondheim med å bli mer miljøvennlig.

Vil sette verdensrekord i jordvarme

I Italia er norske forskere med på å bryte en geologisk barriere: De borer seg ned til det som kalles superkritisk vann. Lykkes det internasjonale teamet med oppgaven, blir dette en månelanding i jordas indre.

Europa-premiere med null utslipp

Seks kontorbygg ble satt opp i Sandvika i Bærum rundt 1980. Nå er to av disse rehabilitert og utgjør de første nullutslippsbyggene i sitt slag i Nord-Europa.