Hydrogen


Laste ikon
LASTER INNHOLD

Elbileieres rekkeviddeangst vil forsvinne

– I løpet av noen år skal vi være i stand til å lade praktisk talt hvor og når vi vil, uten at vi trenger å bygge ut kraftnettet mer enn strengt tatt nødvendig, mener elkraftprofessor.

Illustrasjon av tankskip med to store kantede tanker

Svalbard kan bli hydrogensamfunn

Longyearbyen kan spare over 100 millioner strømkroner årlig, om et helgrønt hydrogenkraftverk velges framfor kabel fra fastlandet.

Godstog med grått diesel-lok foran drar godstog gjennom grønt norsk fjellandskap med blågrå fjell i bakgrunnen.

– Glem vanlige el-tog på Nordlandsbanen

Tre til fire hundre millioner kroner kan spares årlig på strekningen Steinkjer – Bodø, hvis batteri- eller hydrogendrevne tog velges framfor tradisjonell elektrifisering, viser SINTEF-studie.

Artist's impression av futuristisk kuletankskip

Flytende vind og gass til Japan?

Japansk industrikonsern vurderer å skipe norsk vind og gass hjem til solens rike i form av flytende hydrogen. – Viser at framtidas lavkarbon-økonomi kan gi Norge nye muligheter for verdiskaping og eksport, sier norsk forskerduo.

Lang dags ferd på watt

Utslippsfri suser familiebilen fram, på egenprodusert strøm. Rekkevidde: hele 40 mil! Nå venter utprøving i Norge – med kritikere i veikanten.

H2 vs EL

Den ene forsvarer hydrogenbiler. – Rene religiøse vekkelsen, hevder den andre, som kun gir elbilen grønt lys.

Hypp på hydrogen

”I framtida går det kanskje rør med hydrogen fra norge til kontinentet, slik vi i dag eksporterer naturgass»

Illustrasjon av atom

Hydrogen – håp eller hype?

Hydrogen blir omtalt som en miljøfrelser av multinasjonale selskap og politikere. Men det er bare halve sannheten.

Gemini.no logo

Med brenselceller i bilen

Hvordan kan et lite batteri gjøre om hydrogen til elektrisitet – som så igjen skal drive bilene våre?

Han gir hydrogen et ansikt

Nordens første hydrogenpumper er i drift. Snart får de også lekker design, som skal formidle miljøverdier.