Energidistribusjon

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Dette må du vite om hydrogen

Hydrogen blir stadig mer aktuelt som en del av framtidas energimiks. Her svarer to av Norges fremste eksperter på hvorfor og hvordan.

Lager måleutstyr for verdens mest ekstreme miljø

Norske forskere bidrar til å utvikle verdens varmeste geotermiske brønn i et ikke-vulkansk område. Målet er å utnytte den utømmelige varmen fra jordas indre. Men det krever utstyr som tåler det aller, aller meste.

– Klimalovgivningen må bli mer bindende

Utslippsfri produksjon av strøm er avgjørende for det grønne skiftet, ifølge Nils Røkke, forsker og direktør for bærekraft i SINTEF. Han ønsker en strengere klimapolitikk velkommen.

Byene våre er skjulte kraftverk

Spillvarme og kortreist, fornybar energi, kan bli små, urbane «kraftverk». Disse blir så effektive at de kan forsyne hele boligområder med varme.

Jakten på lavere strømregning

Energibransjen vil innføre «rushtids-avgift» på strøm. Det kan bli vrient for kundene å følge med på prisene. Men hjelp er underveis.

Én radiator på hele etasjen

Hva skjer med komforten når vi forenkler oppvarmingen i en superisolert bolig, slik at vi bare har én radiator per etasje?

CO2 gir grønn kjøling

Kunstige kjølegasser truer klimaet. Bruk av naturlige stoffer, som CO2, er et godt mottiltak.

Skaffer ny viten om solstormer

Et voldsomt utbrudd fra solen kan forstyrre jordens magnetfelt, som kan påvirke kraftnettet. Det hvite hus i Washington forbereder seg. Det gjør også kraftbransjen i Norge.

Ikke alle kan lade elbilen samtidig

Hvis alle kjørte elbil, ville vi ikke ha hatt nok strøm til alle som setter den på ladning på ettermiddagen. Løsningene kan påvirke lommeboka di.