Brenselsceller

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Offshore gassturbin. Disse kan erstattes med brenselceller.

Vi kan elektrifisere sokkelen uten strømkabler

Elektrifisering av sokkelen har lenge vært et politisk tema. Nå mener forskere dette kan gjøres ved hjelp av brenselceller på plattformene. Det sparer oss for nye sjøkabler og CO2-utslipp.

Bernhard Kvaal, senior prosjektleder TrønderEnergi og forskningsleder Kyrre Sundseth, SINTEF.

Nå kan du koble av strømnettet ved hjelp av hydrogen

Å produsere og lagre sin egen fornybare energi er en drøm for mange europeiske småsamfunn. På Byneset i Trondheim finner vi et av verdens første pilotanlegg som demonstrerer en slik løsning basert på hydrogen.

Hydrogen energi : Detaljbilde av fronten på hvitlakkert buss med grønt merke som har teksten "H2 Gas"
KRONIKK

Dette kan vi leve av etter oljen

Regjeringens “ja” til CO2-håndtering bringer oss nærmere en fremtid der Norge kan kvitte seg med den ene byggesteinen i olje og gass – og leve av den andre: nullutslippsbrenslet hydrogen.

Nå skal litium også resirkuleres

Også elektriske biler skrotes til slutt. Men litium fra norske elbilbatterier blir ofte ikke resirkulert. Det ender som avfall i jakten på andre metaller. Men dette kan endre seg.

Simulerer seg frem til bedre batterier

Har du en telefon eller en bil som alltid går tom for strøm? Ingeborg Treu Røe forsker på batterier som inneholder mer energi og som kan tredoble rekkevidden på bilen din.

Dette må du vite om hydrogen

Hydrogen blir stadig mer aktuelt som en del av framtidas energimiks. Her svarer to av Norges fremste eksperter på hvorfor og hvordan.

Grafisk virkelighetstro illustrasjon som viser stor flytende vindturbin til havs med oljeplattform i bakgrunenn

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Havvind kan forsyne oljeplattformer med kraft, også når det ikke blåser. For nå vil norske fagfolk lage verdens første havanlegg for produksjon og lagring av hydrogen: Sjøbaserte “gigantbatterier”.

Tre menn står foran bensinliknende pumpe med hvit overbygd lastebil i bakgrunnen.

– Denne unike lastebilen vil skape ny norsk industri

Den første hydrogendrevne lastebilen i Nord-Europa vil rulle på midtnorske veier alt i år. Drivstoffet består delvis av forvandlet solcellestrøm – fra paneler på et trøndersk tak. Konseptet er en industrimulighet for Norge, mener forskere.

Hydrogen – fra hype til hypertech

I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som “eksos”. Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.

Illustrasjon av tankskip med to store kantede tanker

Svalbard kan bli hydrogensamfunn

Longyearbyen kan spare over 100 millioner strømkroner årlig, om et helgrønt hydrogenkraftverk velges framfor kabel fra fastlandet.

Driver brenselcelle med bakterier

I Trondheim har forskere lykkes med å få bakterier til å drive en brenselcelle. “Drivstoffet” er avfallsvann – og resultatet av prosessen er rensede vanndråper og elektrisitet.

Vindkraft på tanken

50 000 utslippsfrie biler i Trøndelag fra 2020? Teknisk fullt mulig hvis landsdelen utnytter “grønn sertifikat-strøm” fra vind- og vannkraftverk til å lage drivstoffet hydrogen.

Lang dags ferd på watt

Utslippsfri suser familiebilen fram, på egenprodusert strøm. Rekkevidde: hele 40 mil! Nå venter utprøving i Norge – med kritikere i veikanten.

H2 vs EL

Den ene forsvarer hydrogenbiler. – Rene religiøse vekkelsen, hevder den andre, som kun gir elbilen grønt lys.