Brenselsceller

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Simulerer seg frem til bedre batterier

Har du en telefon eller en bil som alltid går tom for strøm? Ingeborg Treu Røe forsker på batterier som inneholder mer energi og som kan tredoble rekkevidden på bilen din.

Dette må du vite om hydrogen

Hydrogen blir stadig mer aktuelt som en del av framtidas energimiks. Her svarer to av Norges fremste eksperter på hvorfor og hvordan.

Grafisk virkelighetstro illustrasjon som viser stor flytende vindmølle til havs med oljeplattform i bakgrunenn

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Havvind kan forsyne oljeplattformer med kraft, også når det ikke blåser. For nå vil norske fagfolk lage verdens første havanlegg for produksjon og lagring av hydrogen: Sjøbaserte «gigantbatterier».

Tre menn står foran bensinliknende pumpe med hvit overbygd lastebil i bakgrunnen.

– Denne unike lastebilen vil skape ny norsk industri

Den første hydrogendrevne lastebilen i Nord-Europa vil rulle på midtnorske veier alt i år. Drivstoffet består delvis av forvandlet solcellestrøm – fra paneler på et trøndersk tak. Konseptet er en industrimulighet for Norge, mener forskere.

Fire personer ses foran 30 meter høy vindturbin

Øysamfunn kan få vindkraft i gassform

Vind kan om litt gjøre flere øyer selvforsynt med grønn strøm – også når det er vindstille. EU-finansiert pilotprosjekt i Trøndelag skal vise hvordan.

Hydrogen – fra hype til hypertech

I Trondheim kjører store lastebiler snart rundt på hydrogen produsert fra solkraft og med rent vann som «eksos». Hydrogenteknologi kan gjøre både tog og skip utslippsfrie – med norske vindkast på tanken.

Illustrasjon av tankskip med to store kantede tanker

Svalbard kan bli hydrogensamfunn

Longyearbyen kan spare over 100 millioner strømkroner årlig, om et helgrønt hydrogenkraftverk velges framfor kabel fra fastlandet.

Driver brenselcelle med bakterier

I Trondheim har forskere lykkes med å få bakterier til å drive en brenselcelle. «Drivstoffet» er avfallsvann – og resultatet av prosessen er rensede vanndråper og elektrisitet.

Vindkraft på tanken

50 000 utslippsfrie biler i Trøndelag fra 2020? Teknisk fullt mulig hvis landsdelen utnytter «grønn sertifikat-strøm» fra vind- og vannkraftverk til å lage drivstoffet hydrogen.

Lang dags ferd på watt

Utslippsfri suser familiebilen fram, på egenprodusert strøm. Rekkevidde: hele 40 mil! Nå venter utprøving i Norge – med kritikere i veikanten.

H2 vs EL

Den ene forsvarer hydrogenbiler. – Rene religiøse vekkelsen, hevder den andre, som kun gir elbilen grønt lys.

Hypp på hydrogen

”I framtida går det kanskje rør med hydrogen fra norge til kontinentet, slik vi i dag eksporterer naturgass»

Gemini.no logo

Med brenselceller i bilen

Hvordan kan et lite batteri gjøre om hydrogen til elektrisitet – som så igjen skal drive bilene våre?

Elektrisk råtass

Først laget forskerne et mobilbatteri som benytter en metallplate og luft. Nå kommer en litt større variant av batteriet – for elbil!