Dette er noen av folkene som forsøker å produsere som mange nanopartikler som mulig for covid-19-testen. På bildet: Zeeshan Ali, Regina Lopez Fyllingsnes og Ahmad Bin Ashar. Photo: NTNU

150 000 kan testes ukentlig med NTNU-metoden

NTNU kan bidra til å mangedoble testkapasiteten for koronavirus i Norge. Over påske vil det antagelig bli mulig å teste fem ganger flere hver uke. Dette kan gi bedre kontroll på smittespredningen, og gjøre at samfunnet kan spare mye penger.

Norske sykehus har hatt for lite utstyr for å teste mulige koronasmittede de siste to ukene. Forskningsmiljøet i Trondheim samlet derfor alle krefter, og på rekordtid hadde forskere ved NTNU og St. Olavs hospital utviklet en ny testmetode som bruker små magnetiske kuler.

Over påske vil testkapasiteten i Norge kunne mangedobles på grunn av NTNU-forskernes nye metode. Det vil kunne spare samfunnet for mange penger.

Nanopartikler spiller en viktig rolle i ny testmetode

– I vanlige testmetode brukes reagenser for å trekke ut RNA fra viruset slik at det kan identifiseres, sa professor Magnar Bjørås ved NTNUs Institutt for klinisk og molekylær medisin på et webinar mandag kveld. Problemet er at reagensene som trengs for å teste for viruset altså er mangelvare.

Anuvansh Sharma og Sulalit Bandyopadhyay på lab´en. Disse to pluss Vegar Ottesenhar utviklet de magnestiske partiklene i testen. Photo: NTNU

Den nye NTNU-testen bruker nanopartikler for å trekke ut RNA fra en løsning som inneholder en virusprøve fra pasienten. Løsningen inneholder stoffer som gjør at viruset sprekker opp og det genetiske materialet kan ekstraheres.

RNA fra viruset i løsningen tiltrekkes sterkt av de magnetiske nanopartiklene. Neste trinn er å bruke en magnet for å trekke de RNA-dekkede partiklene ut av løsningen.

– Vi kan deretter identifisere den genetiske koden fra RNA og sammenligne den med koronaviruset, sa Bjørås.

Forskerne testet hvor nøyaktig den nye metoden er, ved å kjøre teste parallelt med kommersielle tester som ble tatt.