Tverrfaglig samarbeid har gitt en ny korontest i rekordfart. Illfoto: Shutterstock

Ny koronatest utviklet på rekordtid i Trondheim

Norske sykehus har måttet begrense testing av korona fordi det ikke er god nok tilgang på testutstyr. Nå har forskere ved NTNU og St. Olavs hospital utviklet en test som kjapt og sikkert kan påvise koronasmitte. På under én uke.

Det er forskere ved NTNUs Institutt for klinisk og molekylær medisin og Institutt for kjemisk prosessteknologi som har utviklet metoden, sammen ed St. Olavs hospital.

Testen er allerede prøvd ut på 96 koronasmittede pasienter, og forskerne har fått bekreftet at den fungerer.

Magnar Bjørås, professor ved det førstnevnte instituttet, hadde ikke trodd det var mulig å klare dette så raskt, og berømmer de som har jobbet døgnet rundt.

– Det som har vært problemet for diagnostikken, ikke bare i Trondheim, men i hele landet, er at det ikke har vært nok ekstraksjonskit for å isolere viruset og virusets arveanlegg, RNA. Leverandørene har gått tomme. Nå er vi jo bare i begynnelsen av pandemien, så om en lager sin egen testmetode, er man ikke avhengig av de kommersielle aktørene, sier professor Magnar Bjørås ved Institutt for klinisk og molekylær medisin til Universitetsavisa.

Til Universitetsavisa sier han videre:

– Vi har laget en prosedyre som går ut på først å ta prøvene fra hals og nese, og ekstrahere ut arveanleggene. Vi åpner deretter viruset slik at arveanleggene blir tilgjengelige. Så tilsetter vi magnetiske kuler som er laget ved Institutt for kjemisk prosessteknologi på NTNU. Det er mye de samme prinsippene som med Ugelstad-kulene.

De magnetiske kulene er dekket med et stoff som tiltrekker seg arveanlegget. Da får man tilgang til veldig rent isolat av RNA-et.

Der er postdoktor Sulalit Bandyopadhyay ved Institutt for kjemisk prosessteknologi som har ledet et team som har jobbet med selve utviklingen av den nye testen.