Jo større studielån, jo mindre sjanse for å få gode karakterer
Er du student og lever på lån i USA, har du mindre sjanse til å få gode karakterer enn dine gjeldfrie medstudenter. Og jo mer du har i studielån, jo svakere presterer du.
Er du student og lever på lån i USA, har du mindre sjanse til å få gode karakterer enn dine gjeldfrie medstudenter. Og jo mer du har i studielån, jo svakere presterer du.
Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker.
«Jeg har vært student i ett år, men innføringsemnet i sosiologi var første gang jeg turte å rekke opp hånda og svare høyt på et spørsmål». Det er én av tilbakemeldingene fra studentene om nye undervisningsmetoder.
Når vi skal lære å lese skikkelig, spiller flere faktorer inn. Noen av disse faktorene gir fordeler for jentene.
Gode løsninger på vanskelige utfordringer krever ofte samarbeid på tvers. Stadig flere rigger organisasjonen for nye måter å jobbe sammen på – og mislykkes gang på gang. Hvorfor?
Forskere jakter på det perfekte læringsmiljø. Kanskje må klasserommet vike for andre løsninger.
I Norge er jenter mye flinkere enn gutter til å lese. Men med en ny læremetode leser jenter og gutter like godt.
Et hav av yrkeskunnskap lar seg ikke nedfelle verken i dataprogrammer eller på papir. Det bør barn få vite allerede i grunnskolen, for nå er denne formen for viten utrydningstruet.
Nesten en tredel av norske barn kan ikke lese etter første skoleår. 70 prosent av disse er gutter. Et NTNU-prosjekt på Island viser at det er fullt mulig å få både gutter og jenter til å lære å lese i første klasse.
Å trene på diskusjoner kan gi elevene mestring i å stå i opplevelser der det er uenighet.
– Skal kystsamfunn være bærekraftige, er fellesskap mellom generasjonene avgjørende. Betydningen av barns læring gjennom arbeid er undervurdert, sier professor Anne Trine Kjørholt.
Svært mange barn og unge bruker mye tid på sosiale medier, til foreldres og foresattes bekymring. Nå har forskere ved NTNU sett nærmere på hvilke konsekvenser bruk av sosiale medier som Instagram, Snapchat og TikTok har for de unges psykiske helse.
Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.
Er lekser egentlig nødvendig? Hva er en god lærer? Når bør karakterer innføres? Og hvordan kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende?
Ombruk er en grunntanke bak nye Voldsløkka skole og kulturstasjon. Elever bidrar inn i forskningsprosjektet ARV gjennom kunstprosjektet.
Karakterer i 7. trinn kan ha en negativ effekt. Det kan påvirke elevers faglige prestasjoner og hvordan de opplever overgangen til ungdomsskolen, viser ny studie.
I Norge liker vi å tro at det ikke er stor forskjell på folk, men dette stemmer ikke. Tvert imot har ulikhetene økt de siste årene. Og det spiller en rolle hvem foreldrene dine er.
Noen ganger kan du bli så oppslukt av en oppgave at du glemmer alt annet. Vi sier vi finner flyten. En ny test kan måle den.
Aldri før har flere mennesker vært på flukt. Hvordan bør skolen ta imot elever med flyktningbakgrunn, barn og unge som har opplevd at deres mening ikke har en verdi?
Faren for at samtaleroboter, eller “ChatGPT”, skaper juksemakere er til å leve med. Skolen bør la elevene prøve ut ny teknologi.
Jo bedre elevene trives på skolen, dess bedre synes de at de behersker fagene.
Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.
For første gang fortelles den fulle historien om hvordan mange hundre lærere holdt ut flere måneder med tortur, sult og sykdom under 2. verdenskrig fordi de nektet å undervise nazistisk ideologi.
Overgangen fra junior- til seniorfotball er stor. Forskere har identifisert noen av de største stressfaktorene for dem som vil fortsette med fotball på elitenivå.