Verdensrommet

Laste ikon
LASTER INNHOLD

Her dyrker forskerne salat som kan gro på månen

NASA har planen klar: Mennesket skal tilbake på Månen. På en bemannet base. Skal det lykkes, må vi blant annet kunne dyrke vår egen mat der oppe. Norske forskere er i gang med å gjøre det mulig.

Slik kan vi lage oksygen på månen

Atmosfæren på månen er helt uten oksygen. Skal man oppholde seg der over lengre tid, vil det være en stor fordel å lage oksygen der oppe isteden for å måtte frakte alt med seg fra jorda. Men er det i det hele tatt mulig?

Nøytronstjerner. Illustrasjonen fra NASA viser hvordan en kunstner fremstiller en nøytronstjerne.

Jakter på døde stjerner

Nøytronstjerner er de sorte hullenes småsøsken, og noe av det mest ekstreme i universet. Det europeiske forskningsrådet gir professor Manuel Linares 20 millioner for å jakte på dem.

Skal sende kreftceller opp i verdensrommet

En «utenomjordisk» metode tas i bruk for å få flere svar på kreftgåten. Kreftsvulster skal sendes på romreise. Der skal det undersøkes om vektløshet kan føre til at svulster slutter å vokse.

NTNU kjøler ned CERN

Når partikler kolliderer i akseleratoren i CERN, utløses enorme mengder energi. Den må absorberes, så alt holdes kjølig nok. I dag benyttes syntetiske stoffer til nedkjøling. En mer klimavennlig løsning er på trappene.

Skal dyrke bønner og salat i verdensrommet

For å kunne reise til Mars må astronautene dyrke sin egen mat. NTNU lager blomsterpottene for dyrking i verdensrommet. Nå har det blitt gjennomført forsøk med salat. Snart blir det bønnedyrking.

Satelittantenne

Stjerneskinnssonaten

Han har laget et musikkverk som spilles i syv sammenhengende år. Tonene skapes av antenner som stadig søker etter stjernene.

Jakten på månesteinen

Astronautene Buzz Aldrin og Neil Armstrong plukket med seg steiner fra månen på oppdrag fra president Nixon. Steinene ble donert til 135 land, men mange av dem i dag forsvunnet. Vi jakter på steinen som ble sendt til Trondheim etter Apollo 11-ferden.

Med den ultra-presise HARPS-spektrografen på ESOs 3,6-m-teleskop på La Silla i Chile kan forskere studere universet.

Avdekker universets mysterier

De har oppdaget signaler fra universets barndom, mørk energi og hvordan stjernene ble skapt. Tre av nobelprisvinnerne som kommer til Starmus i Trondheim, er astrofysikere og forteller om universets mysterier.

Svarte hull og andre stjernerester

En reflekskledd hundeeier er ute med sin svarte hund en mørk kveld. Du ser ikke selve hunden, men skjønner ut fra eierens bevegelser at noe river og sliter i enden av båndet. Slik er det med svarte hull også.

Første romvandrer kommer til Trondheim

Aleksej Leonov tror at romfarten i fremtiden vil gi oss fabrikker i verdensrommet. Og at menneskeheten kan kolonisere Mars, dersom verdens politikere får til å samarbeide. I juni blir astronauten å treffe på Starmusfestivalen.

Været ødelegger for satellittsignaler i nord

I to år skal forskere samle inn meteorologiske data fra Svalbard i nord til Nittedal i sør. Målet er å finne ut hvor mye satellittsignaler hemmes av regn, lufttrykk og andre meteorologiske forhold.

Slangerobot på Mars

ESA ønsker seg større bevegelighet og framkommelighet i operasjoner på andre planeter. Norske forskere sjekker om slangeroboter kan være svaret.

Jakten på dimensjonene

Vi kan verken se dem eller ta på dem – de ukjente dimensjonene. Men de er der nok, tror fysikerne.