Naturvitenskap

Laste ikon
LASTER INNHOLD
Hvordan blir klimaet i fremtiden? Forskere forsøker å forutsi dette gjennom å bruke klimamodeller. Foto: Thinkstock

Sånn kan klimamodeller bli bedre

Forskere og politikere er avhengige av komplekse datasimuleringer for å finne ut hvordan de kan takle klimaendringene. Men disse klimamodellene må flikkes på for å gjøre dem mer nøyaktige.

moderjordii

Derfor tar klimaskeptikeren feil

Lei av folk som sier at klimakrisa ikke er reell? Her har du ti av klimaforskernes bevis for at jorda blir varmere av menneskeskapte CO2-utslipp:

helikoptersvalbard

Skal gjøre det tryggere å ferdes i Arktis

Hvordan jobbe og ferdes trygt i utrygge strøk? Kommer du ut for en ulykke i Arktis er hjelpen langt unna. På Svalbard skal det etableres utdanning og forskning på arktisk sikkerhet.

Illfoto: Thinkstock

Dette er forskerens juletrefavoritt

For de fleste er vanlig gran førstevalget når det kommer til juletre. Men det er ingenting i veien for å pynte andre bartrær med lys og julekuler.

Reinsdyr i solnedgang.
Foto: © Stig Tronvold / NN / Samfoto

Den magiske reinsdyrnesen

Rudolf har en fantastisk nese. Den varmer opp iskald luft på 40 grader til 38 plussgrader innen luften når lungene. Og – jo kaldere det er, jo mer energieffektiv er nesen. Hvordan er dette mulig?

thinkstockphotos-87498732

Leire og salt i vannet øker oljeutvinningen

Gjennom å designe dråper ved hjelp av leire og litt salt i vannet, har forskere utvidet fysikkens naturlige muligheter. Dette kan trolig brukes til alt fra å øke oljeutvinning til å lage sminke og mat.

andyboothii

Nanorør tiltrekker seg forurensende stoffer

Karbon-nanorør er små smarte partikler som brukes i mange moderne materiale på grunn av sin høye styrke og lave vekt. Nå viser forskning at de tiltrekker seg forurensende stoffer når de havner i vann.

Iurgi Zabalegui (NTNU) og Andy Booth (SINTEF) dyrker alger som senere skal "utsettes" for mikroplast. Foto: Thor Nielsen

Forsker på mikroplastens mørke sider

Det finnes bittesmå plastartikler, mikroplast, over alt. Nå skal et internasjonalt forskerteam undersøke hvor giftig mikroplast er for marine dyr, fra plankton til krabber og fisk, og om mikroplasten hoper seg opp i næringskjeden.

Forskere studerer isrygger i Antarktis. Overraskende nok kan isen bli sterkere når den smelter. Foto: Foto: Anais Orsi
VIDEO

Lasarus-is

En type is kan faktisk bli sterkere når den smelter. Det skaper problemer for dem som planlegger mer skipsfart i Arktis om sommeren.

Naturen klarer ikke å lage løsninger som er perfekte i alle sammenhenger. Medaljen har ofte en bakside. Fra før kjenner vi ulempene kiselalgens skall medfører. Nå forstår vi litt mer av de unike fordelene, sier professor i bioteknologi ved NTNU, Olav Vadstein. Foto: Per Henning, NTNU

Skall, skall ikke

Kiselalger har et skall som tilsynelatende er en ulempe. Men de har det likevel.

Dette er noe av det forskerne håper på å finne. Kobbermineraler sett i mikroskop. Foto: Kurt Aasly/NTNU.

Kartlegger rikdommer i havdypet

Gjennom kriser kommer endringer. Kunnskap og teknologi fra olje- og gassbransjen kan nå bli nyttig i en ny næring: mineralutvinning på havbunnen.

Hovedbilde

Vakker, men svartelistet

Hvis du har denne vakre blomstrende planten i hagen din bør du røske den opp før frøbelgene eksploderer og sprer tusenvis av frø. Den sprer seg nemlig som pesten.

Kronemaneter kan leve i 30 år, reproduserer seg når som helst og kan utkonkurrere fisk i kampen for føden. Foto: NTNU/SINTEF JANUS-prosjektet
VIDEO

Manetinvasjon i Trondheimsfjorden

Varmere vann gjør at nye arter kommer inn i Trondheimsfjorden. Det er dårlige nyheter for torskebestanden, sier erfaren forsker. Men endrede fiskemetoder gir også problemer.