Steinaldertrosten i snøfonna

Trosten levde for 4200 år siden. Den var i god form til det siste. Så hvorfor døde den?

STEINALDER: En gang i den yngre steinalder levde rødvingetrosten i fjellene i Trøndelag. Den var feit og i god form.

Per Gätzschmann og Jørgen Rosvold undersøkte fuglen. Foto: Trond Sverre Kristiansen, NTNU Vitenskapsmuseet

Så døde den og havnet i ei snøfonn av den sorten som vanligvis ikke smelter vekk om sommeren.

4200 år seinere ble den funnet helt i utkanten av denne fonna i Oppdalsfjella. Ola Eirik Bolme fra Statens naturoppsyn skjønte hva dette kunne være. Han kontaktet NTNU Vitenskapsmuseet.

– Jeg trodde ikke den kunne være så gammel. Kanskje maks et par hundre år, sier postdoktor Jørgen Rosvold ved Institutt for arkeologi og kulturhistorie ved NTNU Vitenskapsmuseet. Han er spesialist på slike funn.

Trosten var i helt merkverdig god stand. Det er tydelig at isen må ha tatt godt vare på den. Men de eldgamle snøfonnene smelter vekk nå som klimaet er blitt varmere. Ved et hell ble trosten funnet rett etter at den smeltet frem.

Saken fortsetter under bildet.

Rødvingetrosten var frisk og feit. Så hvorfor døde den? Foto: Trond Sverre Kristiansen, NTNU Vitenskapsmuseet

– Utrolig

Nylig ble fuglen åpnet av Rosvold og taksidermisten Per Gätzschmann fra Institutt for naturhistorie ved NTNU Vitenskapsmuseet. De trodde knapt det de så.

– Dette er utrolig, sier Gätzschmann, som har lang erfaring med å dissekere dyr, men som aldri har sett maken til denne fuglen.

– Dette er utrolig, sier taksidermisten Per Gätzschmann. Foto: Trond Sverre Kristiansen, NTNU Vitenskapsmuseeet

Gätzschmann hadde aldri ventet at trosten skulle være i så god stand. Han hadde egentlig forberedt seg på at de ville finne lite, og at innholdet i fuglen ville være en uidentifiserbar masse. Det er nå engang lov til å være i dårlig form etter 4200 år.

Isteden er det nesten som om fuglen døde for bare noen dager eller uker siden.

Finner stadig mer

Selvsagt er det helt tilfeldig at denne fuglen ble funnet av noen som visste hva de holdt på med. Men med de varmere somrene er det blitt mer sannsynlig enn før at folk finner flere tusen år gamle gjenstander og rester etter planter og dyr i utkanten av snøfonner og isbreer.

Kanskje blir det din tur neste gang? Da kan det være greit å vite hva du skal gjøre.

– Er det arkeologiske funn, skal du la det ligge og kontakte Fylkeskommunen, sier Rosvold. – Men er det noe som dette, er det fint om du kan ta det med og legge det i en fryser før du kontakter oss.

For levende materiale går raskt i oppløsning, og da er det viktigste å være kjapp på labben. Ta derimot gjerne bilder av stedet der du finner den.