– Det første året på NTNUs Entreprenørskole har vært det med klart brattest læringskurve i våre liv, sier gründerne.

Virtuelt kollektiv skal løse designerkrøll

På NTNUs Entreprenørskole kjente to studenter på en aldri så liten grafisk design-frustrasjon. Kort tid etter ble Graphiq Design Collective født.

Selv om vi forholder oss til grafikk på en daglig basis, er det kanskje ikke noe vi stopper opp ved og filosoferer over i noen stor grad.

Men faktum er at bak alt det visuelle ligger det timesvis med arbeid – utført av designere. To personer som er klar over dette, er Erik Sandsmark og Jakob Spieler Palmers.

Begge er studenter ved Entreprenørskolen, deler sin begeistring for design, og har den siste tiden jobbet med en ny markedsplass på internett.

En enklere løsning

Gründerne har selv fått erfare hvor utfordrende grafisk design-verden kan være. Høye priser, sene betalinger og dårlig kommunikasjon er noen nøkkelord.

Sandsmark og Palmers ønsker med sin nye nettside å tilrettelegge for at bedrifter kan kjøpe tjenester direkte av lokale designere. Deres løsning heter www.graphiq.design, og består per i dag av en rekke designere i et virtuelt «designerkollektiv».

– I dagens marked er ikke tjenestene som tilbyr grafisk design tilpasset mangfoldet av bedrifter. Dette gjør det vanskelig for små- og mellomstore bedrifter å benytte seg av grafisk design i sitt daglige virke da det enten blir for dyrt eller transaksjonskostnaden ved å kjøpe design er for høy.

På nettsiden kan bedriften se gjennom designernes tidligere arbeid, og i tillegg få konkret informasjon om priser.

– Vi gjør det enkelt å bestille design ved at du kan betale via nettsiden. Det gjør at kostnader til administrasjon spares. Ikke minst gjør vi det enklere for designeren, som kan bruke sin tid på grafisk design framfor å lete etter oppdrag og styre med fakturering.

Studentene skal tjene penger ved å ta en «cut» av oppdragsgivers betaling.

Utvider i Skandinavia

Med sine 19 designere med på laget, kan man slå fast at Graphiq Design Collective allerede er at av Trondheims største designbyråer.

Ifølge skaperne selv har tjenesten fått god mottakelse.  På kundelisten har de blant annet NTNU og Manchester Uniteds norske supporterforum.

– Vi ser et stort behov der ute for en slik tjeneste, og får mange tilbakemeldinger fra bedrifter som ønsker å benytte seg av oss neste gang de skal kjøpe grafisk design.

Tjenesten har foreløpig fotfeste i Trondheim, men andre storbyer i Skandinavia står for tur i 2016. På sikt er målet å tilby lokale kvalitetsdesignere til bedrifter over hele verden.

Ingen mangel på inspirasjon

Ambisjonene er med andre ord høye, og og gløden får drahjelp av et godt utviklingsmiljø på Entreprenørskolen.

– Nettverket er noe av det viktigste. Det er masse læring å hente fra tidligere studenter, fagpersonell og arrangementer. Hadde det ikke vært for all læringen og feilingen vi gjorde det første året, hadde vi aldri klart å få første betalende kunde bare noen uker etter oppstart, sier Sandsmark, og legger til:

– Dette året har vært det med klart brattest læringskurve i våre liv.