Beliebere kalles fansen som dyrker den kanadiske popstjernen Justin Bieber (19).
Foto: Matt Sayles/Invision/AP/NTB scanpix

Ekte fans bør besvime

Justin Bieber-fans verden over er sinte på norske beliebers. Fansen på første rekke under torsdagens konsert i Oslo, gjorde popstjernen så sint at han gikk av scenen. Les hvordan forskere tolker fansen.

– En belieber idoliserer Justin Bieber og musikken hans. Belieberen forplikter seg underforstått til å la dyrkingen prege hverdagen sin. Kommer belieberen nær Justin Biebers fysiske kraftfelt, bør nok også nær besvimelse-erfaringer finne sted, sier Arve Hjelseth, førsteamanuensis hos Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

Begrepet belieber er satt sammen av Bieber og believer. Biebers tredje plate heter «Believe».

– Ekte beliebere ofrer mye, også tentamen, for å dra på konsert. Idolisering handler om offer parallelt med gleden av å oppleve idolet, sier Hjelseth.

Biebermania og Beatlemania

Hysteriet knyttet til idolet har fått navnet Biebermania. Dette er igjen hentet fra Beatlemania.

– I 1963-64 var dyrkingen av Beatles et kvasireligiøst massefenomen. Senere tok entusiasmen og anerkjennelsen av Beatles som viktige komponister og musikere mer over. Hysteriet i Biebermania og Beatlemania forsterkes av at ungdommene er del av en masse der de tilber og er avstandsforelsket i musikkstjerner i passe alder. Stjernene tillegges også idealiserte egenskaper, sier Hjelseth.

Fansen og idolet på nett

Mens Beatles-fansen leste de samme papirartiklene, og så på de samme bildene igjen og igjen, er produksjonen av nytt stoff mangedoblet i dag. Sosiale medier har gjort det lettere for fansen å holde kontakt med hverandre og indirekte kommunisere med idolet.

Justin Bieber har enormt mange følgere på Twitter. Han kommenterer og videreformidler (RT) ofte meldinger og bilder som fansen legger ut. Avisene er fulle av stoff om Bieber, men Ingvild Kvale Sørenssen, universitetslektor ved Pedagogisk institutt ved NTNU, mener at Bieber ikke trenger media og sladrepressen for å bygge sin kjendisstatus.

Barn har egne preferanser

– Bieber er flittig bruker av sosiale medier. Han publiserer det han vil og når ut til dem han vil. Når Bieber stadig legger ut bilder av seg i bar overkropp, opplever også fansen en intimsfære. Populærkultur, særlig for barn og ungdom, og enda mer når det er jenteting, blir ofte ikke tatt seriøst. Barn ses på som svake og lett påvirkelig for kommersielt press, de liker «egentlig» ikke Bieber. Men da frarøver vi dem å være aktive og med egne preferanser, mener Sørenssen.

Han er en av oss, han er ekte

Biebermania og å være en belieber handler om personlig og sosial identitet. Bieber synger om å fortsette å prøve uten å gi opp – og da er det mulig å drømme om å være i armene hans, og en del av livet hans.

– Beliebere på konsert får ta del i noe som er større enn dem selv. Identitet er noe du gjør. En belieber gjør noe sammen med andre, og skiller seg fra de som ikke er beliebere. For «tweens» (8-12-åringer) og tenåringer er det viktig å oppleve noe som oppleves ekte. Bieber spiller på at han kommer fra en småby og trange kår og at han er en ekte gutt. Han har selv skapt suksess med videoer på YouTube og er i utgangspunktet ikke et produkt av platebransjen og markedsføringstricks. Bieber er den amerikanske drømmen personifisert, avslutter Sørenssen.

Artikkelen ble publisert første gang 16. aril 2013.