Hver sommer står tusenvis av turister og studerer Nidarosdomen med alle sine skulpturer. Forskere mener de bør få tilgang til litt ekstra informasjon om denne kulturarven.

Hva vet du om Lawrence of Rome?

  • Av
    Publisert 05.03.14
    Tidligere redaktør og skribent i Gemini

EU vil at folk skal bli mer interesserte i kulturarven sin, og setter i gang pilotprosjekt i England, Spania og Norge.

Det er bare en sørgelig liten prosentdel av oss som går på museer, besøker maleriutstillinger og hører på historiske foredrag. Men i EU mener man at kulturarven burde engasjere flere. Her ønsker man en politikk som skal få flere oppmerksomme på arven sin. Dette vil både skape samhold og øke evnen til å forstå hverandre.

Dette er Lawrence, eller St. Lavrans - en av Romas syv diakoner. Nå henger skulpturen på Vestfronten på Nidarosdomen.

Dette er Lawrence, eller St. Lavrans – en av Romas syv diakoner. I dag henger det en skulptur av han på Vestfronten på Nidarosdomen.

Prosjektet TAG CLOUD handler om å få kulturelle opplevelser tilpasset den enkelte – over på smarttelefon, nettbrett eller PC. Slik skal brukeren få tak i akkurat det han liker best av kulturell informasjon. Vi skal rett og slett ha kulturarven lett tilgjengelig i bukselomma vår.

Helgen som ble torturert

På et kontor på SINTEF i Trondheim sitter IKT-forsker Jacqueline Floch. På mobilen sin viser hun fram bilder av Vestfronten på Nidarosdomen og forklarer:
–Se på alle disse skulpturene! På denne veggen står det alltid turister og kikker, og man kunne fôre dem med informasjon på så mange vis.

Hun klikker på et en av markørene, og bildet av skulpturen Lawrence of Rome trer fram. Enda et klikk og man får opp en tekst som forteller at Lawrence var en helgen, også kjent som St. Lavrans. Han var skattmester og en av syv diakoner i Roma. I et tilleggs-klikk får man opp en video av en meteor, og en tekst som forteller at Lawrence ble torturert i august måned, og at alle stjerneskuddene denne måneden illustrerer Lawrence sine tårer.

– Å koble til fortellinger relatert til musikk, er også mulig, opplyser Floch.
– For eksempel er ansiktet til erkeengelen Michael her på Vestfronten, inspirert av Bob Dylan, og komponisten Olivier Messiaen har skrevet en opera om Frans av Assisi. Å tilby ulike fortellinger som kan interessere den enkelte, er viktig. På det viset når man ut med informasjon til flere.

Trondheim og Rissa

Tre steder i Europa skal gjennomføre pilotstudier:
• Barber institute of Fine Arts er et lite kunstgalleri i Birmingham. De ønsker seg flere besøkende.
• Det atskillig mer kjente Alhambra i Spania trenger ikke flere besøkende, men ønsker å tilby informasjon på nye måter – og å koble dette til andre severdigheter i regionen.
• I Norge samarbeider SINTEF med fylkeskommunen i Sør Trøndelag om å skape interesse for kultur i landskapet. Trondheim og Rissa er de to utvalgte stedene.

Jacqueline Floch på SINTEF IKT arbeider med å få flere av oss interessert i kulturarven vår. Smarttelefon, nettbrett og PC kan være kanaler for gode opplevelser. Foto: Åse Dragland.

Jacqueline Floch på SINTEF IKT arbeider med å få flere av oss interessert i kulturarven vår. Smarttelefon, nettbrett og PC kan være kanaler for gode opplevelser. Foto: Åse Dragland.

Rissa har kulturminner som helleristningene på Stykket og Reinsklosteret – og mange andre minner som representerer ulike perioder i historien. I Trondheim er det mange steder å ta av – som Bryggene, Nidarosdomen og Erkebispegården. Hundre andre steder er også oppført i kulturminneregisteret.

– TAG CLOUD er ikke Facebook, Twitter eller Instagram, presiserer Floch, – men det vil ha noen av de samme sosiale elementene i seg. Brukeren skal være aktiv i å formidle egne kulturelle erfaringer, skape, dele, og legge til informasjon om bygninger, gjenstander og steder. Det betyr at innholdet etter hvert tilpasses det som folk selv synes er spennende og interessant.

Les også :Helsesjekk for kulturskatter

Skoleelever og studenter utfordret

Prosjektet startet i februar i fjor og forskerne utarbeidet en tidlig prototyp på vårparten. Siden tanken er at TAG CLOUD både kan brukes i undervisning og på fritiden, ønsket de å høre hva elever og lærere i videregående skole syntes om disse. I sommer ble derfor elever på Rissa videregående skole og på Thora Storm videregående skole i Trondheim utfordret: Hvordan kunne de tenke seg å skape fortellinger eller gi kommentarer til et kulturarv-sted? I tillegg jobbet en gruppe NTNU-studenter fram en app de kalte “stedr”. –Her er samme ide brukt som på Vestfronten, dvs forskjellige fortellinger for ulike mennesker. Siden stedr henter fortellinger fra Digitalt fortalt og utnytter deling i Twitter og Instagram, kan den lett kobles til andre steder. Denne app’en skal videreutvikles framover, og vi skal lage støtte til andre databaser, for eksempel til storify, sier Floch.

Bildet er fra app som er utviklet i prosjektet. Bak alle punktene ligger det ulike historier, bilder, musikkfiler eller videoer.

Bildet er fra app som er utviklet i prosjektet. Bak alle punktene ligger det ulike historier, bilder, musikkfiler eller videoer.

Motivere folk til å delta

– Eksperimentet i Sør Trøndelag er utfordrende, innrømmer forskeren. –Fylket er stort og omfatter mange kulturminner. Det er ingen ansvarlig kurator som på et museum, – vi må prøve å motivere folk til å delta i prosjektet. Men det er mange ildsjeler som kan fortelle om kulturarven vår. Vi finner dem både i kulturminneforeninger, historielag og “på gata”.

Planen er at en pilotstudie skal stå klar i Trondheim i september.
– Det finnes så mange kreative app’er, sier Jaqueline Floch og kikker på mobilen. Se her! Enn om vi hadde vært like dyktige som franske Grand Palais og deres informasjon om kubisme. Her kan folk lage egne kubistiske bilder etter besøket og dele dem med venner på Instagram. Se dette som jeg laget! Hun kaster seg bakover i stolen og gapskratter: De kan det. Jeg kommer garantert til å huske på informasjonen om kubisme.