Kommunikasjon uten skjerm: I en ekstrem situasjon kan man ikke forvente at redningsmannskap fikler med en liten mobil. Her tester SINTEF-forsker Thomas Vilarinho jakka. Foto: Gry Karin Stimo

Jakka som snakker via Facebook

  • Av
    Publisert 19.09.12
    Tidligere redaktør og skribent i Gemini

Kollisjon. Brann. Ulykker. I en redningsaksjon nytter det ikke å forholde seg til et lite mobildisplay for å kommunisere. En jakke, derimot!

EU-prosjektet Societies handler om teknologi og kommunikasjon i ekstreme situasjoner som redningsaksjoner under store ulykker.

IKT-forskere ved SINTEF har lenge jobbet med temaet, og ideen med å utvikle et fysisk brukergrensesnitt til sosiale medier kom ut fra å ha sett hvor begrenset en vanlig mobil blir som hjelpemiddel i en kaotisk nødsituasjon.

Skjerm et minus i nødsituasjon

Mye i dataverden er fokusert på skjerm. Vi kommuniserer via et display. Men i en ekstrem situasjon kan man ikke forvente at redningsmannskaper driver og fikler med en liten mobil der de leser og sender beskjeder. Dette krever både full konsentrasjon – og to hender.

På samme vis vil en brannmann som rykker ut ved alarm, ikke ha tid til å sette på seg noe spesielt. Han bare løper og tar på jakke og hjelm.

– Hjelperne trenger derfor enheter med et mye enklere brukergrensesnitt. Dette ble utgangspunktet for å lage jakka, forteller forsker Babak Farshchian ved SINTEF IKT.

Bluetooth og Arduino

En studentgruppe ved NTNUs Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) tok på seg oppdraget med å lage en prototyp av en jakke som teknisk sett kunne kommunisere med sosiale medier.

De har arbeidet med oppgaven det siste halvåret. Det ble bestemt å bruke plattformen Arduino til å skape det fysiske brukergrensesnittet til sosiale medier.

PRAKTISK: I stedet for et telefondisplay er det sydd et display på jakkeermet, som viser en linje med rulletekst. Skal man svare på meldingen, må mobil benyttes.Foto: Gry Karin Stimo

PRAKTISK: I stedet for et telefondisplay er det sydd et display på jakkeermet, som viser en linje med rulletekst. Skal man svare på meldingen, må mobil benyttes.
Foto: Gry Karin Stimo

Arduino er et populært system for å utvikle fysiske prototyper som integrerer IKT. Plattformen kommuniserer ved hjelp av Bluetooth med en vanlig Android-telefon. På denne måten unngår brukeren å tukle med ledninger.

– Vi bruker ikke Facebook slik som vanlige folk gjør det, men som en teknisk plattform fordi den tilbyr muligheter for å koble fysiske intelligente enheter til Facebook-veggen. Det vi nå har gjort, er et første steg. Neste steg kan for eksempel være å koble en hjertebank-sensor i jakka som tar puls og temperatur på brannmannen og sender dataene til kontrollrommet, forklarer Farshchian.

Med tastatur på ermet

En enkel jakke med fôr ble innkjøpt i en sportsbutikk, og mellom de to tøylagene ble det lagt ledninger og sensorer. I lomma har man så en krets med batteri som styrer sensorer og høyttaler. Alle ledninger og elektronikken er skjult for brukeren. I stedet for et telefondisplay er det sydd et display på jakkeermet som viser en linje med rulletekst. I tillegg vil brukeren få vibrasjon rundt nakken via en liten vibrator i kragen. Vibrasjonen betyr at det nå har kommet en melding til personen, og meldingen kan leses ved at personen løfter og ser på armen.

Redningsarbeid skjer ofte i store grupper med profesjonelle fra forskjellige enheter/organisasjoner som må ha tett kommunikasjon og koordinering seg imellom mens redningen foregår.

– Gjennom å bruke teknikker fra sosiale medier kan kommunikasjon mellom disse gruppene bli mulig, og selve jakka og lignende tilpassede brukergrensesnitt gjør det praktisk og enkelt å bruke mer avansert IKT i krevende redningsarbeid, sier Farshchian.

Mer tilpasset behov

At tilgangen til sosiale medier blir enklere, er en idé som også blinde vil kunne finne interessant siden gruppen har problemer med å forholde seg til en skjerm. Å kunne snakke inn og lytte til meldinger vil være både mer brukervennlig og mer behovstilpasset.

Piloten ble nylig demonstrert i Edinburgh til Societies partnere, og senere i høst vil den utprøves i Tyskland med en krisehåndteringsgruppe, men da på en annen plattform enn Facebook.