3d-Radar monteres foran militære kjøretøyer, slik at veibomber og landminer oppdages før de sprenges. (Foto: 3d-Radar)

Redder soldatliv

Den ser ut som en veiskrape. Men 3d-Radar redder amerikanske soldaters liv i Afghanistan, ved å oppdage veibomber og landminer.

– Vi redder liv. Men å sette et tall på det er nesten umulig, sier Thomas Örnevik, markedsdirektør hos 3d-Radar, mens han tråkker rundt i en diger sandkasse på et laboratorium i Trondheim.

- Jeg blir aldri for stor til å leke i sandkassa. Det er her vi gjør en del av vår forskning, sier Egil Eide og Thomas Örnevik, direktører hos 3d-Radar. (Foto: Ole Morten Melgård)

– Jeg blir aldri for stor til å leke i sandkassa. Det er her vi gjør en del av vår forskning, sier Egil Eide og Thomas Örnevik, direktører hos 3d-Radar. (Foto: Ole Morten Melgård)

Sandkassa skal forestille bakken i en krigssone hvor landminer, veibomber og granater er gravd ned. Over sanden henger noe som ser ut som en veiskrape. Det er dette som er 3d-Radar.

Den monteres foran på et militært kjøretøy og lager bilder av gjenstander som finnes mange meter under bakken.

USA viktigste kunde

Hittil har det amerikanske forsvaret kjøpt 15 slike radarsystemer til bruk Afghanistan, og ett i Irak. Det er også flere andre nasjoner som har kjøpt 3d-Radar, men Örnevik rister bestemt på hodet når vi spør om hvilke land det er.

– Det eneste jeg kan si, er at det er andre Nato-land. Men de ulike forsvarsmaktene ønsker ikke å opplyse at de har denne teknologien. Det er et katt-og-mus-spill i Afghanistan, der landminer og granater graves ned for å sprenge militære kjøretøy.

– Hvis det blir kjent hvordan 3d-Radar fungerer, kan det føre til at fienden endrer strategi for hvordan landminene graves ned. Det er klart at forsvarsmaktene ikke ønsker det, sier Örnevik.

Opererer lett i terrenget

3d-Radar er eid av det amerikanske selskapet Curtiss-Wright som har røtter tilbake til Wright-brødrene – de som laget det første flyet i 1908. Nå jobber Örnevik med å kapre stadig større deler av det amerikanske markedet.

– Vi har flere tekniske fordeler som ingen andre kan tilby. Blant annet trenger vår antenne ikke å være i kontakt med bakken, noe som gjør at vi kan operere lettere i terrenget og ikke er avhenging av en jevn overflate.

– En annen viktig fordel er at vår radar er mye enklere å vedlikeholde, og antennen kan skiftes ut enkelt i felt. Vi har også en unik multikanals antenneteknologi som på en svært effektiv måte lager høyoppløselige radarbilder, sier Örnevik.

Ny versjon i mai

Nå jobber ingeniørene på spreng med siste versjon 3d-Radar som skal lanseres i mai. Det er ti år etter at den første radaren så dagens lys da Egil Eide, administrerende direktør hos 3d-Radar, skrev doktorgradsavhandling om akkurat denne radaren ved NTNU.

– Jeg merket allerede da internasjonal interesse, sier Eide som i dag også er førsteamanuensis II hos NTNU ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon.

Radaren kan også brukes til å arkeologiske utgravninger, veiarbeid eller for å finne rørledninger.

Technoport-seier

Siden 2007 har selskapet nesten sjudoblet omsetningen. I fjor ble det solgt radarer for 34 millioner kroner. De siste fire årene har også antall ansatte blitt firedoblet.

Denne bratte vekstkurven førte til at 3d-Radar ble kåret til årets Gaselle i 2010 av Norges største finansavis, Dagens Næringsliv.

Tidligere i år ble 3D-radar utpekt som årets nyskapning av NHO Trøndelag. Tirsdag vant 3d-Radar Applied Technology Award under Technoport Awards. Dette er en nasjonal konkurranse som skal fremme lidenskap for teknologi og anerkjenne fremragende teknologiske resultater.

Lenker:

Technoport

3D-radar