Et molekyl mot psoriasis

• Av
    Publisert 02.10.06
    Tidligere skribent i Gemini, NTNU

Mange kroniske sykdommer oppstår fordi kroppen går til angrep på en innbilt fiende. Nå har en forskergruppe ved NTNU laget et molekyl som skal hindre immunforsvaret i å løpe fullstendig løpsk.

Berit Johansen har arbeidet i 20 år med å få kontroll på kroniske betennelser. (Foto: NTNU Info/Geir Mogen)

Når kroppen tror den er utsatt for angrep, forsvarer den seg som best den kan, for eksempel ved å starte en forsvarsbetennelse.

Det er helt på sin plass hvis fienden er et influensavirus eller noe annet som faktisk skal nedkjempes. Men enkelte ganger misforstår kroppen signalene, og setter i gang en forsvarsbetennelse mot en fiende som ikke finnes.

Resultatet av dette kan bli en såkalt autoimmun lidelse: psoriasis, leddgikt, bechterew, astma, allergier, ulcerøs colitt, multiple sklerose, Crohns sykdom – og mange flere.

Lista er lang som et vondt år, og angår store deler av befolkningen.

“Judasenzym” gir feil beskjed

Professor Berit Johansen ved NTNUs Institutt for biologi har tidligere funnet ut hvilket enzym som feiltolker signaler og omprogrammerer celler til å dele seg mye raskere enn de skal – og dermed framkalle sykdom.

Enzymet kalles fosfolipase A2, uformelt gitt navnet “Judasenzymet”.

Nå har Johansen og forskergruppen hennes laget ulike stopp-molekyler som hindrer “Judasenzymet” i å sende gale beskjeder til cellekjernen. Dermed kan også betennelsesreaksjonen avverges.

Ett av disse stopp-molekylene ble nylig prøvd ut på mus som er påført psoriasis. Resultatene er mer enn lovende: Samtlige mus ble bedre, på alle punkter.

I tillegg viste det seg at høy dosering ga bedre effekt enn lav dosering.

Medisinutprøving rett rundt hjørnet

Det betyr at store deler av veien fram mot en ny type medisin er tilbakelagt. Neste skritt blir utprøving på mennesker.

På nyåret vil stoffet ha kommet i kremform og være klart for å smøres på de første forsøkspersonene. Det skal skje i Frankrike.

I tillegg har professor Berit Johansens firma, Avexxin, to andre molekyler til utprøving, ett mot revmatisk leddgikt og ett mot nyrebetennelse.